رشد طیور از سالها پیشین بصورت پرورش خانگی

چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398
13:45
علی پور

رشد طیور از سالها پیشین بصورت پرورش خانگی و در جهت تامین نیازهای جزیی خانواده ها انجام می شد این کار اگر‌چه از نظر اقتصادی حائز اهمیت چندانی کمبود اما به عنوان تامین کننده بخشی از نیازها همواره مورد اعتنا قرار میگرفت به طوریکه این شیوه هنوز در بخش اعظمی از محفظه های روستایی همچنان ادامه دارد؛امروزه مزارع پرورشی صنعتی بزرگی احداث شده اند که عمل این واحدها از جنبه اقتصادی دارنده اهمیت بالایی می‌باشد . در هم اکنون حاضر صنعت پرورش طیور به مقدار ای گسترش یافته می‌باشد که در عمده کشورهایی که حالت و قابلیت رشد را دارا می‌باشند حجم عظیمی از سرمایه گذاری اقتصادی را به خود اختصاص داده میباشد .مطالعات و تحقیقات زیادی به وسیله متخصصان ژنتیک و تصحیح نژاد، تغذیه ، مدیر و بیماریها انجام گرفته می‌باشد تا بتوان سود اقتصادی پرورش طیور را افزایش داد .براساس این تحقیقات برای انجام یک دوره پرورشی رعایت نکات تحت جهت دستیابی به نتایج مطلوب الزامی میباشد .


ماشین جوجه کشی

تعیین

محل مناسب و فراهم سازی برای پرورش:

محل

مزرعه رشد طیور بایستی به نحوی انتخاب شود که در گوشه و کنار آن تراکم واحدهای رشد دام و طیور کم باشد و همینطور با مرکزها مرتبطی مثل کارخانجات جوجه کشی، کشتارگاهها، مراکز فراوری ضایعات و پسماندهای دام و طیور و حتی واحدهای کشاورزی و خصوصا گلخانه ای که از فضولات دام و طیور به تیتر کود به کار گیری می نمایند و می‌توانند موجب انتقال کارداران بیماریزا شوند دارای مسافت مطلوب باشند

با اطمینان بدون نقص نمی‌توان مسافت ای مطلوب و امن جهت احداث واحدهای متفاوت رویش طیور پیشنهاد کرد، چون بعضا از بیماریها مانند نیوکاسل و برونشیت از مسافتهای مضاعف بدور و از طرز هوا به راحتی از یک واحد به واحد دیگر منتقل میگردند . بعضی از عوامل بیماریزا هم نظیر MG از طریق تماس بدون واسطه وتوسط آدم ،حیوانات و یا مواد منتقل می شوند .لذا دستکم فاصله پیشنهادی دو کیلومتر هست . اقداماتی مثل نصب توری (حصارکشی)، درختکاری و دیوارکشی قادر است از عبور و مرور بی راه و روش و بی‌اجازه افراد و حیوانات دوری نموده و خطر انتقال آلودگیها را نیز کاهش دهد .ولی در صورتیکه شما دارای واحدپرورشی می باشید و قصد آغاز عصر نو و جوجه ریزی دوباره را دارید اولی مبادرت پس از ارسال گله به کشتارگاه گشوده کردن تجهیزات و لوازم غیر ثابت تالار رشد است، آنگاه کود را کاملا خارج کرده و پس از کاردک زدن قسمتهایی از بستر که از کف سالن انقطاع نشده و جاروکشی، سالن پرورش شسته میشود .


در این تراز معمولا از دستگاه‌ها و یا این که پمپ‌هایی استعمال می‌گردد که آب را با فشار و متمرکز پاشش می‌نمایند . به کارگیری از مواد دترجنت (پاک کننده و شوینده) بسیار مؤثر می باشد . شستشو باید از بالا به پائین باشد یعنی مقدمه سقفها و بعد دیوارها و در نقطه پایان کف تالار رویش شسته شوند . فعالیت شستشو در همه نقاط، منافذ، زوایا، ورودی‌های هواکش‌ها و… می بایست بخوبی و با اعتنا و صبر انجام گیرد . پس از شستشو و تعمیرات جزئی و کلی داخل سالنهای پرورش ، تجهیزات و وسائل گشوده شده را مجدد در باطن تالار نصب می کنند .


آنگاه اولی مرحله ضدعفونی می بایست انجام گردد که خوبتر می باشد از مواد ضدعفونی کننده محلول در آب به کارگیری شود . انتخاب جور ضدعفونی کننده با اعتنا به موقعیت آب و هوایی و مقدار آلودگیهای حوزه‌ تحت نظر دامپزشک ناحیه انجام میگیرد .پس از تهیه و تنظیم محلول ضدعفونی، باید آن را بر روی وسایل ، تجهیزات و همه نقاط سالن رویش اسپری نمود . آن‌گاه از ضدعفونی و کم آب شدن سالن باید بستر مناسبی تهیه کرد؛ این بستر باید به نحوی باشد که ضمن آماده نمودن جایگاهی نرم و آسان برای جوجه کیفیت خیر داشته، خشک، نرم و فارغ از گرد و غبار باشد . جنس، دسته و کیفیت بستر باید بگونه‌ای باشد که باعث به نقص و ضایعات اندام‌ها و قسمت‌های متعدد نگردد . اشکال معمول بستر عبارتند از: تراشه چوب یا این که پوشال (۳ تا ۵ کیلوگرم در متر مربع) – کاه (۵/۲ تا ۴ کیلوگرم درمتر مربع)، سبوس برنج، خرده های ذرت، خاک اره و ماسه .


در واقع بستر عایقی برای کف تالار است که رطوبت رابه خویش جذب می کند . ضخامت بستر در تابستان بایستی ۳ تا ۵ سانتیمتر و در فصل‌زمستان ۵ تا ۸ سانتیمتر در لحاظ گرفته شود . این ضخامت در نواحی گرم و کم آب قادر است کمتر هم در نظر گرفته شود . یک بستر خوب می بایست عاری از کپک، مواد اضافی و هر مدل آلودگی باشد . با بالا رفتن سن گله پرورشی، بستر به برهان عوامل مختلفی تر و کلوخ می گردد .

این عامل ها عبارتند از:

تعداد

بیش از حد پرنده، در واحد سطحرطوبت بالای محفظه پرورشوجود چربی‌ها ، نمک و مواد نپخته اکثر از تراز تحمل پرنده در جیره غذاییمتعادل نبودن سکو حرارت (بالا بودن یا پائین بودن بیش از حد)بروز برخی از بیماریها مثل گامبورو و کوکسیدیوزنقص در سیستم آبخوریها در هر هم اکنون تصحیح سیستم تهویه، گرم کردن، به نیز زدن و یا این که ردوبدل بسترهای تر و کلوخه گردیده از اقدامات مؤثری هست که در موردها خیس شدن بستر می بضاعت و توان انجام داد . بطور کلی اعمال یک مدیریت خوب در داشتن یک بستر مطلوب و در اختیار گرفتن آب وهوای تالار پرورش تأثیر بسیار فراوان و انکار ناپذیری در سالم پرندگان و در نتیجه سودآوری بخش اعظم دارااست . آنگاه از تعیین و فراهم کردن بستر می بایست نهایی تراز ضدعفونی پیشین از جوجه‌ریزی که معمولا بصورت گاز یا این که بخار فرم آلدئید و با استعمال از فرمالین و پرمنگنات می باشد انجام شود، این تراز را اصطلاحا دود دادن یا گازدهی گویند . این کار در صورتی می تواند مؤثر واقع شودکه سالن رویش کاملاً بسته بوده وکلیه منافذ و سوراخ‌ها مسدود گردیده باشد . در صورتی‌که مسدود کردن بی نقص منافذ و روزنه های تالار امکان پذیر نیست، بهتر می باشد که این تراز هم بصورت اسپری کردن محلول ضدعفونی انجام شود پس از این سطح همگی رفت و آمدها به سالن بایستی کنترل و چه بسا الامکان ممنوع گردد . در طول مدتی که روند فراهم سازی سالن به نقطه پایان رسیده تا مقطع آغاز زمان پرورش و ورود جوجه به درون سالنها برهه زمانی مناسبی برای شست و رفت و ضدعفونی محوطه خارجی سالنها می‌باشد . معمولا محوطه پس از شست و رفت و تطهیر بقایای باقی ما‌نده از عصر پرورشی گذشته شعله افکنی گردیده و بعد از آن آهک پاشی و ضدعفونی میشود .


۲۴ ساعت قبل از ورود جوجه ها به سالن می بایست محل تخلیه جوجه ها (۲۰درصد از فضای کل تالار پرورش) گرم شود . دمای مطلوب جهت ۴۸ ساعت نخستین معاش جوجه ها ۳۴-۳۳ رتبه سانتیگراد در طول ۳۰ سانتیمتری از کف تالار می‌باشد . همچنین بایستی رطوبت کافی(۷۰-۵۵) هم طی دوره پرورشی تامین شود که با توجه به تجهیزات جانور در مزرعه نسبت به تامین این نیاز مبادرت می‌شود .

می بایست توجه داشت که رابطه نزدیکی در بین سن گله، درجه حرارت تالار و میزان رطوبت سالن رشد وجود دارد که در جدول پایین آورده شده است:


برچسب ها: ماشین جوجه کشی ,
[ بازدید : 54 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دستگاه جوجه کشی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]