روش های پیشگیری از مایکوپلاسما گالی سپتیکوم در ظیور

چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398
11:19
علی پور

عفونت : مایکوپلاسماگلی سپتیکوم به عنوان یک عدد از مهم ترین عوامل تهدیدکننده تندرست گله های طیور بشمار رفته و در حدود یک سوم جمعیت طیور تخمگذار عموم کشورها با این عفونت سرگرم بوده 75% این مرغان در سنین متعدد و 15 درصد همسن بوده اند . در موضوع نژاد های خانگی این بحران تا 90% گله را مشغول می نماید . بقیه ماکیان مثل بوقلمون ، کبک ، قرقاول صحرایی ، مرغ شاخدار ، بلدرچین ، اردک ، و پنگوئن نیز مستعد ابتلا بوده و درامان نمی باشند و گهگاه اوقات دیده می شود که نشانه ها بیماری را تا بازخورد به حالت خاص مثل استرس پیدایش نمی دهد . بروز بیماری متعاقب زد خورد با عفونت ، تابع وضعیت محیطی می باشد و استدلال بیماری در مقابل مواد شیمیایی مختلف مثل ضد عفونی کننده ها و آنتی بیوتیک های بزرگ الطیف آلرژی زیادی نشان می دهد . شدت و علامت ها ظاهری بیماری در صورت همزمانی با عفونت های دیگر یا عوامل مستعد کننده متغیر است . عامل ها مستعد کننده دربرگیرنده نبود مواد غذایی ، بدی موقعیت تغذیه ، نحوه رئیس فارم ها و هم اندازه آمونیاک و گرد و غبار می توانند زیان آور باشند . بقیه کارداران بیماری زا شامل ویروس نیوکاسل و عفونت های تنفسی (برونشیت ) سویه های مورد استعمال در واکسن و یا این که فرم بیماری زای اشرشیا کلی و هموفیلوس گالینارم هم مطرح می باشند . ماشین جوجه کشی

در وضعیت تجربی ارتفاع دوره کمون بیماری ، مسافت مقطع آلودگی و بروز عفونت دربین 6-21 روز می باشد . این در حالیست که در موقعیت ارگانیک در فارم ها به ادله عدم کنترل جمیع وضعیت قابلیت تشخیص دقیق دوره نهفتگی بیماری (میزان و ارتفاع مدت تهاجم عامل بیماری ) وجود ندارد .

ظهور علایم با استارت ایجاد مقارن بوده (بین هفته 26-38) و احتمالاً نشان دهنده دوره نهفتگی طولانی این بیماری می باشد . سرعت تکثیر این بیماری در درون گله زیاد زیاد می‌باشد . زمان تکثیر بیماری درتمامی گله در حدود یک یا دو هفته آنگاه از او‌لین آلودگی می باشد . شیوه نشر از روش تماس بدون واسطه و هم از طریق هوا ، گرد و غبار ، قطرات آب و ظرف و اسباب کثیف است . در این خصوص جعبه های حمل و مواد غذایی و آب و حتی نژاد مرغ را نیز نباید از نظر دور داشت . طبیعتاً مرکز ها جوجه کشی از اهمیت زیادی برخور دارا هستند و نشر بیماری از شیوه هچری ها و تخم مرغ های کثیف (از مامان ) حیاتی می باشند . شدت و مقدار تضارب گله با بیماری متغییر بوده ، در فصول سرد ، دوره نهفتگی بیماری طولانی خیس و حدت بیشتری دارد ، به خصوص در طیور جوان حدت بیماری از طیور کهن سال بخش اعظم است . طیور بهبود یافته در واقع به تیتر حامل بیماری مطرح می باشند . علائم این بیماری به تدریج در گله نمود پیدا می کند . علامت ها تنفسی معمولاً تا هفته ها باقی می ماند .اولین علامت ریزش ترشحات کف آلوده و تورم چشم ها می باشد . طیور دچار بعضی تایم ها علایمی نظیر سرفه کم آب و خس خس و رال تنفسی را نشان می دهند . ضعف موقعیت جسمانی و افت وزنی معمولاً در این بیماری مشهود میباشد . در نیمچه شدت نشانه ها بیماری شدیدتر بوده و دربرگیرنده کاهش شدید پرورش و کاهش جذب مواد غذایی است .

طیور تخم گذار کاهش مصرف غذایی را نشان داده و به ایجاد خود در تراز پایینی ادامه می دهند . اولین ضایعات در بوقلمون در کیسه های هوایی و ریه ها نمایان می شوند . در برخی مورد ها تورم یک یا هر دو سینوس پیش چشمی رخ می دهد . اکثر اوقات کیسه های هوایی قطور و تورم را نشان می دهند ( به خصوص در حالتی که این قضیه با واکسیناسیون های برونشیت و نیوکاسل توام باشد ) چه بسا در برخی موردها کیسه های هوایی دارنده ترشحات پنیری ولزج میباشند .بسته به حالت محیطی و آب و هوایی و درگیری با عفونت های ثانویه ، درصد ابتلا و مرگ و میر در فارم ها مقدار متغیری را نشان خواهد داد .در نیمچه ها عفونت خفیف با مرگ و میر کم تا شدید با مرگ و میر بالا پیدایش می کند در چهره عدم انجام اقدامات مدیریتی مطلوب و وجود استرس در گله یا این که بقیه کارداران بیماری زا مقدار مرگ و میر بالا خواهد رفت . طیور بالغ معمولاً در صد مرگ و میر ذیل نشان می دهند ، البته اکثر وقت ها آنان ظاهری غیر سلامت و بیمار گونه خواهند داشت .

در بوقلمون حالت مختلف بوده و انتظار تلفات بالایی می رود . تشخیص نخستین ممکن می باشد بر مبنا تاریخچه گله و گزارشات تصویب شده از زمان باشد و یک آزمایش درون لوله یا این که پلیت جهت تشخیص استدلال بیماری زا (مایکوپلاسما گالی سپتیکوم ) می تواند فرد را نسبت به تشخیص اول مطمئن خیس سازد .تائیدات بعدی با جداسازی دلیل و شناسایی آن رخ خواهد گرفت . باور عمومی بر این است که پیدایش عفونت مایکوپلاسما گالی سپتیکوم یک ضایعه گرانقدر برای مرغدار محسوب می شود . به علاوه افت ساخت و تلفات ، مرغدار را وادار به استعمال از دارو و سایر تمهیدات نظیر پاک سازی محیط و حفظ زیاد می کند . سالن ها دستکم برای مدت 30 تا 90 روز می بایست خالی نگه داشته شوند . کاهش تولید ، کاهش فروش را در پی داشته و شرایط را به روند بدتر سوق می دهد . در صورتی‌که گله ای آلودگی به این نوع بیماری را نشان دهد معمولاً سود خیر نخواهد داشت .

پیشگیری

: به عنوان او‌لین گام ، امروزه قرنطیقه انفرادی در مرغداری ها اعمال می شود . کلیه کار ها را باید متوقف نمود، کسانی که به مرغداری رفت و آمد دارند (به خصوص آنهایی که با گله تماس دارند)از مهمترین دست اندرکاران انتقال محسوب می شوند . ولی این تماس ها تا زمانی که لاکرهای مناسبی تعبیه نشده باشند به طور بدون نقص قابل کنترل نخواهد بود . هر ساله بایستی همگی عمل ها را تصویب و در گزارشات قید نمود . این مسئله یاری بسزایی برای اشخاصی خواهد بود که برای تحلیل گله و معالجه یا این که پرهیز از ترقی بیماری کار می نمایند . از بازدیدهایی غیرضروری ، مخصوصاً از بقیه فارم ها اجتناب شود . در فیس تحمیل به بازدید ، حدالامکان در روز فقط از یک تالار بازدید گردد . در این مسئله مدیر این فارم ها بخش اعظم مد حیث می باشند .این زمینه بایستی برای کارگران نیز کاملاً روشن و توجیه شده باشد و بعلاوه خانواده های کارگران نیز نباید در محل هایی مانند تالار های بسته بندی و فرآوری گوشت یا جوجه کشی و بقیه محل هایی که احتمال آلودگی در آن ها زیاد می‌باشد مشغول به عمل باشند . واجب میباشد در قضیه این اقدامات با مسئول فارم یا رئیس مرغداری هماهنگی اضطراری به فعالیت آمده باشد . در رخ اشتغال به عمل ایشان در تعدادی تالار از یک مجموعه ، همت جداسازی محدوده های کاری و مدیریت سالن ها فرمایید تا از چرخش اشخاص در بین سالنهای با آلودگی متعدد یا با سن متفاوت پرهیز شود . برای بازدیدکنندگان جامه و روپوش های مجزا و منحصر آماده کنید . افراد را قبل از ورود در دست گرفتن نمائید . به هیچ وجه اذن ورود رانندگان کامیون به سالن ها ندهید .کارگران پاره وقت هم بایستی خرقه مختص خویش را داشته و به طور آراسته شستشو شوند .

برنامه

پیشرفته گام به قدم پاک

سازی تالار های آلوده و کثیف : ـ سالن ها را به طور بدون نقص تخلیه کنید ( تمام طیور و اسباب و تجهیزات قابل انتقال و هر آنچه که احتمال آلودگی داشته باشد .)

ـ بستر و تمامی فضولات را از کف تالار منتقل کنید .

ـ همه سطح ها داخلی و فرنگی دیوارها ، سقف ، ستون ها ، تهویه ها و روزنه های آن ، مجاری ورود هوا و بقیه جاها را به طور ظریف با فشار آب شستشو دهید . به کارگیری از مواد منزه کننده سرعت این شستشو را بالا می موفقیت .

ـ از ترکیبات فنل دار یا این که اسید کرسیلیک با غلظت مطلوب و یا این که ترکیبات کلردار 025/0% استعمال و همه سطوح داخلی و فرنگی سالن را ضدعفونی کنید .

ـ کف سالن و همه دیوارها تا طول 5/1 تا 2 متر و ستون های آن را با اسپری محلول 1/0% گلوتارآلدئید در یک گالون برای 10 متر مربع ضدعفونی نمایید . همینطور به شعاع 2 تا 5 متری (5 تا 10 فوت ) دور و بر تالار و درهای ورودی را اسپری نمایید . همگی منافذ محل ورود و مبادی سالن ها را به زمان 24 ساعت مسدود نموده و هیچ گونه تهویه ای انجام ندهید . روز بعد از آن با تولید گاز فرمالدئید و بستن منافذ و ورودی های سالن ، هوای آن و زوایای غیر قابل دسترسی را ضد عفونی نمایید .

ـ مبادی ورودی و ستون های داخلی و نیز سطح دیوارها را با اسپری ضد حشره دربردارنده کاربایل با غلظت پیشنهاد شده ضد عفونی فرمایید تا ورود حشرات ناقل تا حدی در دست گرفتن شود . با بیشتر نمودن مالاتیون و یا به کار گیری توام با گریسیلیک اسید می توان در مکان های متعدد از آن استفاده نمود .

ـ امکانات سالن را سپس از شستشو و ضد عفونی مجدداً به سالن انتقال دهید .

ـ به مقطع دو هفته تالار را خالی نگه دارید .

ـ در صورت وجود سابقه بیماری محیط خارج تالار را نباید از حیث بدور داشت و باید تمهیدات خاصی برای پرهیز از عفونت و آلودگی دوباره در لحاظ گرفت .

ـ جوجه ها را حتماً از جوجه کشی عاری از عامل ها مایکوپلاسما تهیه و تنظیم کرده و چه بسا در این مورد تخم مرغها و وسایل حمل آن ها نیز بایستی در دست گرفتن گردند .

ـ کارکنان مرغداری بایستی جهت رسیدگی ، از تالار های دارنده جوجه های جوان به طرف تالار های دارنده جوجه های پیر تر حرکت نمایند .

( در فیس حفظ گله های با سن مختلف ) ـ

خوبتر میباشد سن همه گله ها یکسان باشد و از محل های مجزایی خدمات بگیرند (مخازن دان مجزا) ـ کارگران و دست اندرکاران محافظت گله ها را مکلف به به کارگیری از خرقه و کفش مناسب و مجزا کنید و برای بقیه اشخاصی که حضور دائمی ندارند لباس های جدا از هم و مشخصی در حیث داشته باشید . این مساله اثرات چشمگیری در در دست گرفتن و دوری از بیماری داراست .

ـ در رخ ارائه سرویس به وسیله اتومبیل ها و وسایل نقلیه مشترک (جهت حمل دان و حمل تخم مرغ ) رانندگان آنان نباید اتومبیل را ترک نمایند .

و در چهره عدم قابلیت و امکان رعایت این زمینه حدالامکان نباید وارد مخازن دان شوند


برچسب ها: ماشین جوجه کشی ,
[ بازدید : 91 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دستگاه جوجه کشی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]